Page 10 - Adlershof Special 43
P. 10
// Rocket-Ventures meets Adlershof Phizzard-CEO Peer Hohn (r.) mit dem
Touchscreen-Größenberater für die
Umkleidekabine und seinem Team.
Phizzard CEO Peer Hohn (r.) and his team
Berlin is a start-up capital, and now home to over 1,200 of these new companies. This boom is boosted present the company‘s tochchscreen size
by the trendy scene in Berlin’s city centre. And right in the lead: Rocket Internet. This incubator has set advizer for the changing cubicle.
up a great many successful internet companies all over the world, including the online mail order house
Zalando. Yet, there is another scene. The German „gruenderszene.de“ magazine accurately related to it
as „somewhat different, but equally successful“. These are the Start-ups in Adlershof, where the two
scenes intend to interlink to greater effect with the help of events like a Breakfast Session.



T he Rocket Internet family in-
cludes EatFirst, a delivery service for
fresh, healthy food in Berlin, the on-
line credit marketplace Lendico, and
ZipJet, a mobile cleaning and laun-
dry service for Berlin. The company
5micron specialises in optical mea-
suring methods and systems; Great-
eyes develops high-performance
digital cameras, e.g. for spectrosco-
py; Graforce Hydro is working on an Digitales Win-win
innovative technology for generating
hydrogen; and Ice Gateway offers in-
telligent outdoor lighting solutions
with machine-to-machine services. Axel Springer Plug and Play fördert technologisch anspruchsvolle Start-ups
The last four were born and grew up
in the Adlershof Technology Park. – wie das Adlershofer Unternehmen Phizzard, das eine Touchscreen-Lösung
entwickelt hat, mit der Kunden im Laden auf Anhieb Kleidung in der richti-
Business to Consumer (B2C) – i.e. gen Größe finden. CEO Peer Hohn und Ulrich Schmitz, Geschäftsführer der
business lines with products and
services for private consumers on Christoph Samwer, Mitgründer und Geschäftsführer von Lendico Axel Springer Digital Ventures, im Gespräch über gegenseitige Erwartungen,
the one side – and Business to Busi- Christoph Samwer, co-founder and CEO of Lendico Effekte und Mehrwert.
ness (B2B) – high tech and highly
specialised offers for business cus- Können Sie die Ziele von Axel Springer Plug and Play Was ist die Motivation von Axel Springer? Warum unter-
tomers and industrial companies on tion, and Rocket start-ups address until much later. This is complete- skizzieren? hält Ihr Unternehmen einen Accelerator?
ly different for ITC companies. “Our
their customers with greater emotion-
the other. On the one, fast growth, al appeal. They exploit every opportu- customers are our sparring partners,” Ulrich Schmitz: Axel Springer Plug and Play richtet sich an Schmitz: In erster Linie ist das ein Investment in die Zukunft.
expansive market penetration with explained Samwer, before adding: deutsche und europäische Gründer und will diese durch ein Wir wollen möglichst früh tolle Unternehmen finden und
huge capital investments, and web nity to gain awareness. “Fail fast” as a maxim. In other words, gezieltes Förderprogramm bei der Entwicklung und Umset- diese unterstützen. Das ist sozusagen unser Ohr am Boden,
based information and communica- Christoph Samwer, cofounder and mistakes should be made quickly. zung digitaler Geschäftsideen unterstützen. Zugleich bietet um Innovationen und Trends sowie potenzielle Partner auf-
tion technologies (ICT); on the other, Managing Director of Lendico, put “We set up feedback systems that let das Programm Start-ups in den USA Unterstützung bei der zuspüren.
long term corporate structuring in the differences in a nutshell: “We us know what we’re doing right, what Expansion nach Deutschland und Europa.
all-new technologies. Can these be focus on fundamental customer wrong, and what we can improve.” Was erwarten Sie von den Start-ups wie etwa Phizzard?
reconciled despite their many differ- needs like food and laundry. We dig- The focus is always on the question: Was ist das Geschäftsmodell von Phizzard? Schmitz: Wir erwarten von allen Beteiligungsunternehmen
ences? itise and simplify learned processes.” How does it benefit the customer? Peer Hohn: Unsere Kunden sind Mode- und Schuhhändler vor allem, dass sie wirtschaftlich erfolgreich werden und tun

In early October 2015, Berlin Partner High tech start-ups, on the other This can definitely be a source of in- mit physischen Filialen, wobei wir Technologien aus dem unseren Teil dafür, dass dies gelingen kann. Dabei lassen wir
durchaus zu, dass die Geschäftsfelder der Start-ups über den
E-Commerce übertragen. Unsere Kernlösung besteht aus ei-
für Wirtschaft und Technologie GmbH hand, are hallmarked by scientific spiration for high tech companies as nem Touchscreen-Größenberater in der Umkleidekabine, der Medienfokus von Axel Springer hinausgehen.
work, and are often active on niche
(Berlin’s economic development agen- markets. They manufacture highly well. den Kunden dabei hilft, schneller ein passendes Produkt zu
cy) and WISTA-MANAGEMENT GMBH At the end of the event, there was finden. Wir wissen, dass die meisten nur zweimal in eine Ka- Was versprechen Sie sich von Springer Plug and Play?
ventured the attempt, and sent out specialised products. The focus is not unanimous agreement: There are bine gehen. Wenn sie bis dahin nichts Passendes gefunden Hohn: Vor allem Hilfe beim Vertrieb und bei der Ansprache
invitations to a joint pitch in Adlers- placed on the fastest possible scaling. points of contact between both start- haben, verlassen sie ohne Kauf das Geschäft. Die Bedienung von Investoren.
They are not dedicated to becoming
hof. Two results: Adlershof products the top brand, but the leader in tech- up scenes. Combining knowledge of ist sehr einfach: Barcode des Artikels einscannen und be-
are in considerable need of explana- Welche Effekte zeigen sich bereits?
nology. the technically feasible with ideas for werten, ob der Artikel passt oder ob er zu klein oder zu groß Hohn: Unsere Präsentationen vor Investoren sind deutlich
innovative products yields a source ist. Dann sieht der Kunde in der Kabine, in welchen Größen
The evolutionary steps taken by tech- of inspiration for mutual benefit. All die Ware noch verfügbar ist und welche Artikel passender besser geworden. Außerdem hilft uns Axel Springer bei der
nology driven companies are often that is needed, is that the two sides sind. Außerdem empfehlen wir zusätzliche Artikel. Auf diese Ansprache von Händlern, die gleichzeitig ihre Kunden sind.
time consuming. As a result, they do know of each other. And getting to Weise steigern wir für die Händler den Umsatz. Darüber hinaus haben sie Corporate Partner, Unternehmen,
not receive feedback from the market know each other is the first step. mit denen man bestens kooperieren kann. So auch bei uns
– wobei wir den Kooperationspartner noch nicht verraten
dürfen.
10 Adlershof special 43 Adlershof special 43 11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15